بسم الله الرحمن الرحيم

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Friday, October 09, 2015

Between catching people while they're nearby and catching them later when all relevant investigations are done

Okay camni. Petang tu aku nak discharge patient, baru betul-betul sedar part Urology patient ni tak setel lagi. Habis la sape yang call balik Urology ni gerenti kena marah dengan geng Uro. Bukan salah aku sorang actually, ni salah Geng Black. Tapi sebab aku yang sedang handle benda ni, kena belasah pun nasib la. We have to be responsible for what happened.

Aku call Dr. Hafiz dan nada dia tak puashati dan malas nak layan, beliau suruh saya present balik kes ni kepada Dr. Omar sebab Dr. Omar oncall. Aku segan nak kacau Dr. Omar sebab dia nampak baik dan dia ikhwah, but I did anyway. I didn't pick up any obvious emotional distress during the call and I was grateful for him and shameful of the flaw in our team's management.

I was just off meeting Mr. Ken that evening when I returned back to ward and saw him standing at the counter discussing with his boss. I did a double turn and refused to proceed into the ward out of shame. Argh. Terima kasih sebab tak maki saya depan-depan.

So patient was discharged. I called Dr. Omar to confirm with him regarding Uro's plan for TCA and all was done and well.

Malam tu pulak... New case came in for right iliac fossa pain TRO acute appendicitis. Gynae said no gynae pathology. We took thorough history, noted query right distal ureteric stone on AXR and my boss's plan was "amik uric acid, refer Uro."

Ah, Uro. Kena ngadap Dr. Omar lagi la ni.

Round habis dan aku pun dah siap tolong Mr. Wong my favourite HO dekat wad dia. Aku pun turun balik wad aku. And what do you know, ada Dr. Omar tengah buat round Uro dengan Wahida. Aku pun sengih, hmm, alang-alang Uro dah ada sini, refer terus la kan. Takde la kena tunggu Uro free baru datang balik tengah malam.

Sampai pulak Dr. Mustaqim. MO yang ni suka nganjing orang. Haha nasib la aku. Dia tak oncall pun, dia ni macam saje je ngekor Dr. Omar. Later I found out from Wahida Dr. Mus ajak Dr. Omar pergi deghak somewhere.

Aku pun duduk dekat kaunter pura-pura tekun baca BHT. Periodically look up and bila Uro dah sampai dekat last patient cubicle sebelah acute bed. Aku nak refer dekat Dr. Omar sebab Dr. Omar yang oncall, tapi sebab Dr. Mus dah lalu dekat aku dan notice aku sengih tengok dia... Why not.

Me: Salam bos. Nak refer kes.
Dr. Mus: Malam-malam? Sape suruh ni? Azihan (second call) ke?
Me: Dr. Dayah (third call).

Dr. Mus berpaling ke Dr. Omar: Budak ni nak refer kes.
Dr. Omar jeling saya sambil tangan palpate patient Uro: Tadi petang awak refer kes ke saya dah.
Me: Ahaha..

Dr. Mus: Kes ape ni?
Me: 20 years old, right iliac fossa pain currently treated as right ureteric colic.
Dr. Omar: Bukan appendix?
Me: Sudden RIF pain, colicky, radiating to the back, tender RIF on deep palpation, renal punch negative, AXR nampak query right distal ureteric stone.
Bos-bos bukak amik xray filem: Mana?
Me: Ni.
They pointed at a FB dalam filem: Ni ape?
Me: Patient's punya IUCD.
Dr. Omar: Umur dia berapa?
Me: 20.
Dr. Omar: 20 dah pakai IUCD?
Dr. Mus: PE ke?
Me: Dia fitted masa labour-
Dr. Mus: PE la tu budak ni!
Me: PE tu ape? Ooh pre-eclampsia hahaha.

Jadah nyampah betul aku bila orang guna abbreviation hahaha aku bukan local grad!

Dr. Omar: Uric acid amik dah?
Me with an appropriate grin: Belum baru habis round.
Dr. Omar: (killer glare)
Dr. Mus: Belasah sikit budak ni.

Dr. Mus memang batu api hahahaha and the killer glare lasted few seconds la jugak. Macam nak kata "budak bertuah saje cari pasal ke ape" tapi sebab beliau berakhlak maka tahan je la. Aku sengih hopeless sekejap. Tapi in retrospect, I would still ask for their review kalau dah diorang on the spot ada kat situ. Later I asked Wahida about it whether I should have done differently and Wahida said I did okay.

Apehal entah aku rasa comel gila muka Dr. Omar masa dia tak puashati. Haha. But I am sorry for the inconvenience. Tapi bahaya la. I keep finding people's (intermittent) annoyed face as super cute. Aku ni memang suka kena marah ke ape.

No comments:

Haru & Associates